Merkittäviä ympäristötekoja

30.11.2025

Olemme saaneet Asikkalan ihmisiin ja ympäristöön myönteisesti vaikuttavia päätöksiä lähiaikoina. Hyviä päätöksiä on tehty mm. julkisen liikenteen kehittämisestä, energiaratkaisuista ja kunnan veroprosentista. Olemme pitäneet luontoarvojen puolta, takaiskuiltakaan emme ole välttyneet.

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta päätti siirtyä tasataksamalliin 1.6.2026 alkaen. https://www.lahti.fi/uutiset/lahden-seudun-joukkoliikennelautakunta-19-11/  Päätösten mukaan kaikista bussimatkoista maksetaan sama hinta, matkan pituudella ei ole hintaan vaikutusta. Lyhyimpien matkojen hinta Lahdessa ei nouse, mutta pidempimatkalaisten kuten Asikkalasta bussilla matkustavien hinnoittelu muuttuu. Kalliimmat vyöhykehinnat Asikkalasta vaihtuvat halvempaan tasataksaan. Esimerkiksi aikuisen kertalipun hinta tulee olemaan 2,95€/3,10€ (mobiili/lähimaksu). Aiemmin Vääksystä tai Asikkalan kirkonkylältä vyöhykemaksun hinta on ollut 5-6€. Eli Asikkalasta matkustavan hinta jopa puolittuu!

Tasataksamallin taustalla on tarkoitus yksinkertaistaa hinnoittelua ja lisätä julkisen liikenteen käyttöä pitkämatkalaisille. Päätöksenteon pohjana ovat olleet myös kokemukset Oulusta, jossa vastaavassa muutoksessa matkustajamäärät lisääntyivät 7-8%. Asikkalassa julkisen liikenteen mahdollisuudet eivät ole olleet parhaita mahdollisia. Tasataksamalli on Asikkalasta bussilla matkustaville huomattava kohennus ja olemme sen puolesta myös elinvoimajaostossa lausuneet. Uskon päätöksen lisäävän bussimatkustamista, ja sitä myöden myös lisäävän vuorojen tarvetta jatkossa. Näytetään, että näin on!

Asikkalan sisällä keskusteluttava aihe ovat olleet koulukuljetukset, jotka melko pitkillä välimatkoilla ovatkin keskeisiä koululaisten kannalta. Kuljetusten haasteista kunta on järjestänyt erätaukokeskustelun, ja palautekanavia ja kuljetusten periaatteita ollaan tarkentamassa edelleen.

Hiekka-akku, veroprosentti, raideliikenne ja öljyä laineilla

Lahti-Energia on tehnyt merkittävän energiaratkaisun ilmoittamalla rakentavansa Vääksyyn maailman suurimman hiekka-akun! Akun koko tulee olemaan 15x14m ja teho 2 megawattia ja varastointikapasiteetti 250 megawattituntia. Akun arvioidaan valmistuvan kesällä 2027. Akkuratkaisu parantaa Vääksyn kaukolämpöverkon kannattavuutta, tasaa hinnanvaihteluita ja vähentää ilmastopäästöjä. Hiekka-akun avulla Vääksyn kaukolämpöverkon lämmön tuotannon fossiiliset päästöt vähenevät jopa 60%! Maakaasun käyttö vähenee 80% ja lisäksi metsähakkeen käyttö vähenee. Kun vielä hankkeen kotimaisuusasteen on ilmoitettu olevan korkea, on päätös hieno elinvoima- ja ympäristöteko! https://yle.fi/a/74-20195997

Kunnan omia merkittäviä päätöksiä ovat olleet kunnan veroprosentti ja kiinteistöveropäätökset. Kunnan taloustilanne on vakaa ja pystyimme tekemään päätökset veroprosentin säilyttämisestä ennallaan 8,1%:ssa. Kunta on tehnyt merkittäviä suuria investointeja mm. hyväkuntoisiin kouluihin ja urheilukenttään. Talous mahdollistaa investointeja jatkossakin, mutta talouden hallittua linjaa on syytä jatkaa. Suomen yleinen taloustilanne ja kohonnut työttömyys näkyy meilläkin. Elinvoimajaostossa jouduimme tekemään lisämäärärahapyynnön työllisyyden hoitoon, koska työttömyysturvan rahoitusosuus on muodostunut arvioitua suuremmaksi.

Kaavoituksessa erittäin pitkään, yli 20 vuotta työstetty Ruotsalaisen kaava hyväksyttiin valtuustossa. Tarkempia ranta-asemakaavoja alueelta käsiteltäneen jatkossakin: https://www.ess.fi/paikalliset/9037973 Olemme pitäneet esillä tarvetta säilyttää rakentamisen lisäksi koskematonta rantaa, ja riittävän yhtenäisten luontoalueiden säilyttämistä. Nämä ovat tarpeen luonnon monimuotoisuudelle, eläinlajeille ja myös retkeilylle ja virkistyskäytölle, myös mökkiläisille.

Päijät-Hämeen maakuntakaavaa 2060 on käsitelty Asikkalan kunnan lausuntoa varten. Kaavoitusjaostossa ryhmästämme Terhi Vesterinen teki esityksen raideliikenteen huomioimisesta ja mahdollistamisesta Asikkalan suuntaan maakuntakaavaan. Maakuntakaavaan on merkitty raideliikenteen kehittämiskohteita säteittäin Lahdesta ympäristökuntiin kaikkiin muihin suuntiin paitsi meille pohjoiseen. Mahdollisuus raideliikenteelle Lahti-Vääksy -välille ja sen selvittämiselle tulevaisuudessa sai tukea ja hyväksynnän kaavoitusjaostossa myös muilta ryhmiltä. Kunnanhallitus kuitenkin valitettavasti poisti tämän lausunnon ja selvittämisen mahdollisuuden kunnan lausunnosta. Ratkaisuja julkisen liikenteen kehittämiselle tulemme edistämään jatkossakin. Onneksi myönteisiä päätöksiä saimme bussiliikenteen tasataksamallin muodossa.

Valitettavia ympäristöuutisia saimme myös Päijänteeltä öljyvahingon muodossa:

https://yle.fi/a/74-20194055 

Tarve ympäristön- ja vesiensuojelulle, fossiilisista polttoaineista eroon pääsemiselle ja myönteisten ympäristöasenteiden kehittämiselle ei näytä vähentyneen!